حمام آب دستگاه التراسونیک را می توان برای تعدادی از کاربردها استفاده کرد از جمله:

آزمایشگاه تمیز کردن و حذف خون و پروتئین از ظروف شیشه ای و ابزار.

صنعتی برای حذف واکس و روغن و گریس از قطعات و اجزای مختلف از جمله پلاستیک، شیشه، فولاد و فلزات سبک و غیر آهنی.

لوازم الکترونیکی برای استفاده بر روی بردهای رایانه شخصی، SMD، کریستال های کوارتز و موارد دیگر. شار و آلاینده ها را به طور کامل حذف می کند.

جواهرات برای تمیز کردن کامل و بازگرداندن درخشندگی به طلسم ها، زنجیرها، تنظیمات، جواهرات زیبا، ساعت ها و انواع ساعت ها.

دستگاه های التراسونیک بسیار متنوع هستند، آنها همچنین می توانند برای جداسازی سلول، لیز، مخلوط کردن و امولسیون کردن برنامه های آزمایشگاهی، و همچنین آماده سازی نمونه و گاز زدایی مایعات استفاده شوند.

دستگاه التراسونیک، دستگاه سونیکاتور و پاک کننده التراسونیک اصطلاحاتی هستند که تجهیزات مورد استفاده برای مراحل آماده سازی نمونه در پروژه های تحقیقاتی دارویی با هدف طراحی و توسعه دارو را توصیف می کنند. از آنجایی که اصطلاح پاک کننده دستگاه التراسونیک با تمیز کردن قطعات مرتبط است، در این پست از حمام التراسونیک استفاده خواهیم کرد.

آماده سازی نمونه توسط اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) به عنوان فرآیندی که برای تبدیل آنالیت ها به شکل قابل اندازه گیری استفاده می شود، تعریف می شود.

به عنوان مثال، در تهیه نمونه فرم‌های دوز دارویی، دستگاه‌های صوتی که به استخراج التراسونیک نیز گفته می‌شود، می‌توانند هم تکنیک‌های کاهش اندازه ذرات و هم یک تکنیک هم زدن در نظر گرفته شوند. به دلیل توانایی آن در پراکندگی، مخلوط کردن و انحلال نمونه ها، به طور گسترده ای در تهیه نمونه فرم های دارویی استفاده می شود.